Fyens Stifttidende
"Nobody puts baby in a corner"
Efter at have været i det kulturelle hjørne på AROS i Aarhus, går turen videre over Lillebæltsbroen til Fyens Stifttidende i hjertet af HC Andersens Odense.
Her tager projektkoordinator, Kamilla Harritsø, imod os i Mediehuset og byder indledende på en mindre forfriskning efter den lange tur fra det midtjyske.
De forventningsfulde (og døsige) studerende bliver derefter inviteret ind i Fyens Stifts egen lille mini-biograf,hvor vi bliver budt på et hav af visuelle sanseindtryk via en kavalkade af nyhedsbilleder tilført et øredøvende soundtrack fra de stilrene højtalere i udkanten af lokalet.
Efter at have sundet os lidt (og ikke mindst generhvervet vores hørelse) oven på filmen, var det nu vores guides tur til at formidle, hvordan Fyens Stift gebærder sig som nyhedsmedie.
"Nobody puts baby in a corner" står der påskrevet vores guides trøje, og på en eller anden måde er det symbolsk for Fyens.dk, der ikke vil finde sig i en mindre rolle på nyhedsmarkedet.
Ligesom med andre medier er der i de senere år opstået en mediekonvergens i koncernen, hvor det i øjeblikkethandler om nyhedsmedierne avis, radio og Internetportal.
Medievirksomheden forbereder sig dog på, at det ikke skal være avisen, der er detbærende medie i den nære fremtid.
Dette er grundet faldende abonnementstal på det skrevne medie, og derfor ser Fyens Stift fremad mod nyetider, hvor Fyens.dk vil være det primære nyhedsmedie.
Hovedfokus med vores besøg er på fremtiden, nemlig Internet-portalen Fyens.dk, som i de senere år harværet i en rivende udvikling. Afdelingen har indenfor fem år udvidet sig fra én journalist til seks journalister, og fremtidsvisionerne for afdelingen er et mål på hele tyve skribenter. Derudover vil Fyens.dk satse på at være profileret landsdækkende indenfor en årrække, mens de på nuværende tidspunkt holder hovedfokus på Fyn.
Endvidere vil Fyens ind på en helt ny platform i form af nyheder mv. til mobil-telefonen, som voresguide spår en mildest talt lys fremtid.
Hun fremlægger med en glødende entutiasme i øjnene deres mål, mens hun ofte bruger superlativer om den virksomhed, hun står så nær (superlativer er måske så meget sagt, men termet "bedste" bliver ytret en del).
Fyens.dk har visionerne og vil i fremtiden ikke stå tilbage for de større publikationer, men satser på at være en aktør i overhalingsbanen.
Mens vi langsomt lunter ud af det enorme Mediehus, mumler en af de studerende tørt: "Nobody puts Fyens.dk in a corner!"
Design by Peter Vistisen & Martin Backlund Rasmussen